Sveriges största turnerande scenkonstinstitution för barn och unga

Regionteater Väst är Sveriges största turnerande scenkonstinstitution för barn och unga och en av landets största producenter av dans- och teaterföreställningar för en ung publik. Vi skapar scenkonst som är tillgänglig och utmanande och som i tilltal och ämnesval främst riktar sig till människor mellan 6-16 år. Vårt uppdrag kommer från Västra Götalandsregionen och Uddevalla kommun.

Vi vill att vår scenkonst ska vara angelägen för vår målgrupp och därför är det viktigt att vara nära den och få inblick i hur det är att vara ung i Västra Götaland. Det får vi dels genom våra turnéer, ungefär 80 % av våra föreställningar spelas på turné, och dels genom att själva framtagandet av produktionerna ofta görs i nära samarbete med barn.

En viktig del av vårt uppdrag är just att vi spelar i skolorna, för alla, oavsett bakgrund eller tidigare erfarenhet av scenkonst. Det innebär också ett stort ansvar att leverera hög konstnärlig kvalité till en publik som inte alltid själva valt att titta på dans eller teater.

Vi har två produktionshus, ett i Borås där vi repeterar och producerar dansföreställningar, och ett i Uddevalla för teaterproduktion.

De barn som bor i samma kommuner som, eller i närheten av, våra teatrar besöker ofta våra hus som ett komplement till skolbesöken. Alla är givetvis välkomna, men just för att regionen är stor är det vårt uppdrag att turnera till de orter som ligger långt från en teater. Ett led i att visa mer scenkonst i regionen är också våra Avtal om scenkonst som är en unik modell vi erbjuder kommunerna i Västra Götaland.

I våra hus i Borås och Uddevalla visas även våra offentliga föreställningar, och scenerna fungerar som gästspelsscener för andra kompanier och teatergrupper, liksom gymnasieskolor och kulturskolor från regionen.

Vi omsätter årligen ca 55 mkr och närmare 50 personer arbetar med att ge barn och unga en möjlighet att komma i kontakt med en levande scenkonst som placerar deras röster i centrum.