Västra Götaland satsar på dans!

Västra Götalandsregionens kulturnämnd vill stärka dansen i Västra Götaland och gör det genom en regional satsning på dansen som kommer att ske på fyra orter: Borås, Uddevalla, Vara och Vänersborg - under 4 års tid. Respektive kommun kommer tillsammans med olika aktörer att arrangera professionella dansföreställningar på de orter där satsningen genomförs och på så vis arbeta med att öka intresset för dans.

Ambitionen är att kunna presentera minst 8 föreställningar per år på scener i Uddevalla respektive Borås. Höstens program blir en hyllning till dom hundra bästa kärlekslåtarna, en resa till Oz, juck med Juck, akrobatiska utmaningar, intensiv flamenco, vackert om vänskap, en föreställning om åldrande och silentdisco.

Regionteater Väst har sedan flera år varit med och drivit dansnätverk i Uddevalla och Borås.

DANS NU, Uddevalla

Dans Nu! är ett nätverk kring danskonst i Uddevalla. Tillsammans arbetar nätverket med att arrangera och presentera dansföreställningar av hög kvalitet för Uddevallas invånare och besökare. I nätverket ingår: Uddevalla Kultur och fritid, Regionteater Väst, Uddevalla Gymnasieskola, Uddevalla Kulturskola, Uddevalla Riksteaterförening samt Uddevalla Folkets Hus. För aktuell info: www.facebook.com/dansnu/

DANS I BORÅS

Dans i Borås är ett samarbete mellan Borås Stad via Borås Stadsteater och Regionteater Väst för att främja och utveckla den professionella dansen i Borås och Sjuhärad.

DANSNÄT SVERIGE

Regionteater Väst är en del av det nationella nätverket Dansnät Sverige, ett nätverk som arbetar för att främja den samtida danskonsten i Sverige. Dansnät Sverige turnerar svenska och internationella koreografer för att starka dansens ställning i hela landet.

Vi vill också passa på att tipsa om ett praktiskt danskalendarium för dansföreställningar i Västra Götaland inklusive Göteborg: www.vgrdans.se