Sidan 24 - RTV_2013

Enkel HTML-version

OMVÄNT ANALYSSAMTAL
Börja med att göra en gemensam
minnesrunda där ni beskriver så
mycket som möjligt av det ni minns
från föreställningen. Försök hitta
kopplingar mellan det ni beskriver
och rummet (scenen), karaktärerna
(personerna), tiden (epok, kronologi,
fördröjningar, tempo mm). Ett
exempel kan vara: kostym - en
klänning hade samma färg som
väggarna, den hängde först på en
krok, bars sedan av huvudpersonen,
blev smutsigare och smutsigare
under föreställningens gång, var
gammaldags.
Klassen delas därefter in i mindre
grupper á två och två eller tre och tre.
Varje liten grupp får sedan ansvar för
var sitt yrkesutövande i ett rollspel:
en liten grupp är regissören, en
grupp är scenografen, en grupp är
manusförfattare eller musiker, en
grupp är kostymansvarig,
en grupp har gjort mask (smink och
hår), en grupp är ljusdesigner osv. Ta
gärna med yrket marknadsförare
eller producent också.
Låt varje ”yrke” (liten grupp) få en
stund på sig att fundera över
följande:
- Varför valde du att göra det just
så som det blev i föreställningen?
- Vad i föreställningen är du mest
stolt över?
- Vad i föreställningen var svårast
att komma på?
- Vad skulle du ha gjort mer om
du hade haft obegränsat med
pengar?
Om du har tid och möjlighet kan du
förbereda en eller två riktade frågor
till varje yrkeskategori.
Avsluta övningen med en liten
presskonferens, där varje yrke får
beskriva ”sitt” jobb och svara på
frågor.
FÖRSLAG PÅ TILLÄMPNINGAR MED KLASSEN