Målgrupp
Årskurs 3–5
Längd
Ca. 45 min

Det har äntligen blivit dags för berättelsen om hur allting blev till. Texten är skriven. Rekvisitan är på plats. Ljuset går på...

Han Hon Hen Hin vill öppna upp för nya sätt att vara mindre rädda för identiteter och åsikter som är annorlunda än våra egna. Föreställningen tar avstamp i idén om ”Satan” har sett ut genom 4000 år av västerländsk historia, från skapelsemyten i Gamla Testamentet till modernitetens födelse. Vi får följa hur tanken om vem som är ond eller god och varför har utvecklats i takt med de samhällsförändringar som skett parallellt. Vad kan vi lära oss om vår rädsla för det okända, för främlingen och för förändring av denna utveckling genom historien?

För text och regi står Melody Parker som tidigare bland annat bearbetat och regisserat Vildanden på Uppsala Stadsteater, Körsbärsträdgården på STDH samt Och jag vet inte varför men det har stannat kvar på Folkteatern Göteborgs Fjärde scenen. Melody är utbildad på Goldsmiths College i London samt teater regilinjen på Stockholms Dramatiska Högskola.

Siri Areyuna Wilhelmsson har tidigare bland annat gjort scenografi och kostym till Macbeth - making a murderer på Helsingborgs Stadsteater och till Eliten – esse non videri på Uppsala Stadsteater. Siri är utbildad i fri konst på den Kongelige Danske Kunstakademiet och i scenografi på Stockholms Dramatiska Högskola.

Film från kollationering

"Att med Satans hjälp formulera problematiken kring vår syn på 'den Andre' är ett smart drag. Människans starkaste rädslor hittar vi i det som är annorlunda och vårt enklaste och minst smärtsamma val är att förskjuta det som inte passar in."
/.../
"Att hitta sin identitet kan vara nog så svårt, och att sedan få den ok av samhället kan vara en ännu större utmaning. För även om vi nu lever i en tidsålder där identitetsbegreppet är brett i regnbågens alla färger så krävs det fortfarande små rebeller inom oss alla för att frigöra jaget och för att möta 'den Andre'."
/.../
"'Han Hon Hen Hin' är en föreställning som väcker nyfikenhet att ställa fler frågor, inte bara till sig själv utan till den värld du växer upp i, och ska ta över en dag."

- Bohusläningen

"Tar avstamp i skapelseberättelsen och utforskar hur synen på ondska och godhet ändras i takt med samhällsförändringarna. Det var en händelsefull och effektfull timme"

- Skaraborgs Allehanda

På scen

  • Andreas

    Andreas Ferrada-Noli

  • Tove

    Tove Wiréen

Föreställningsbilder

Högupplösta föreställningsbilder hittar du här