Gå till innehåll

Han Hon Hen Hin

Lärarhandledning

Till dig som lärare

>>>LADDA NER & SKRIV UT LÄRARMATERIALET HÄR<<<

Vi hälsar dig och din klass varmt välkomna till Regionteater Västs föreställning Han Hon Hen Hin. Vi hoppas att ni får/har fått en givande upplevelse tillsammans.

I det här materialet ger vi tips på olika frågeställningar och övningar som ni kan använda för att vidareutveckla och fördjupa er upplevelse. Materialet innehåller också en hälsning från
regissören och en lättillgänglig analysmetod som ni kan använda er av efter att ni har sett föreställningen.

Längst bak hittar ni alla som har jobbat med att ta fram den här föreställningen. Det är många olika personer som har mötts, samlat ihop sina idéer och skapar tillsammans. Det blåa rummet som ramar in föreställningen är inspirerat av målningen som sägs vara den första målningen som gestaltar Lucifer:

Mosaikmålning från en kyrka i Italien gjord ca. 500 eKr.
Foto: Bridgeman/Aci

hanhonhenhin2020h laerarmaterial webb00

En hälsning från regissören

Han Hon Hen Hin – en berättelse om den första rebellen

Jag ville göra en föreställning om Satans historia för att jag tycker det är ett bra sätt att få syn på vår rädsla, att acceptera ”den Andre”, den som inte tycker som vi, den som verkar farlig eller annorlunda. Vi är rädda för mörkret, inte bara det vi lämnas med om nätterna när lampan har släckts och monster lurar under våra sängar, utan också för vårt egna mörker - det vi alla bär inom oss.

Precis som Satan är den fallne ängeln som Gud försköt ur himlen till helvetet, så förskjuter vi det som är annorlunda än oss själva därför att vi är rädda för att konfronteras med det som vi inte förstår och inte kan kontrollera.

För vissa är Satan en ondskefull varelse som förstör, för andra en rebell som går emot normen. Syftet med denna föreställning är inte att förmedla ett budskap kring vad som är rätt eller fel att tro, utan bara att det är viktigt att ibland våga ställa frågor, tänka själv och vara nyfiken.

Varken Gud eller Satan har en egen kropp, eller är begränsade till att existera på endast en plats. Deras manifestationer kan ske genom människor, djur, väder, kultur, krig, etc. De finns överallt och ingenstanas. De är Han, de är Hon, de är Hen de är Hin.

Vi är just nu mitt i en tid där synen på identiet håller på och förändras. Det sista kapitlet i pjäsen är därför tänkt som en överlämnning av frågeställningarna i pjäsen till publik. En uppmuntran att våga ifrågasätta det binära tankesättet att man bara kan vara det ena eller det andra. Att kanske man faktiskt är mer än sin kropp, och till och med kan vara mer än en sak samtidigt.

Satan har ibland refererats till som den första rebellen. Att vara rebell betyder för mig att vara nyfiken och söka kunskap själv istället för att acceptera en allmän sanning som otvivelaktig. Jag hoppas vi kan sätta igång nya frågor och tankar hos barnen som ser denna föreställning. Det är ju trots allt de som kommer skapa vår framtid genom sina egna ord, språk och berättelser.

hanhonhenhin2020h laerarmaterial webb01

Tidslinje

Den här föreställningen är skriven i olika kapitel. Varje kapitel gör historiska nedslag i perioder som varit betydelsefulla för hur myten om Satan växt fram i det västerländska samhället. De två karaktärerna berättar och gestaltar allting för oss på scenen.

 

  • Del 1: Eden
    Gamla testamentet.
    Inspirerad av Skapelsemyten.
  • Del 2: Jesus
    Nya testamentet.
    Inspirerad av Jesus berättelse.
  • Del 3: Helvetet
    Medeltiden.
    Inspirerad av olika helvetesskildringar så som t.ex. Hieronomos Bosch, Dante Alighieri, etc.
  • Del 4: Häxjakten
    1500–1600 tal.
    Inspirerat av häxjakten under 1600-talet och hur de hänger ihop med myten om Adam & Eva.
  • Del 5: Frigörelsen
    1700–1900 tal.
    Inspirerat av den skiftning som skedde i vår syn på religion och identitet från upplysningen fram till tidigt 1900-tal när kvinnor fick rösträtt.
  • Del 6: Exorcismen
    1900–2000 tal.
    Inspirerat av hur satansmyter i vår tid använts som ett verktyg för att beskriva psykologi och människor som avviker från normen.
  • Del 7: Hin
    2020 och framåt.
    Vad kan vi lära oss av vår historia? Hur kommer vi förhålla oss till identitet i framtiden?
hanhonhenhin2020h laerarmaterial webb02

Analys och samtal

Att samtala med klassen efter att ni sett en föreställning tillsammans kan bredda och fördjupa upplevelsen av densamma. Samtidigt är det viktigt att minnas att det finns lika många sätt att se på en scenkonstföreställning som det finns människor i en publik. Frågan ”vad handlade föreställningen om?” blir mest intressant med tillägget ”för dig?”

En konstupplevelse är alltid personlig – och ibland väldigt privat. Det bör respekteras i ett gruppsamtal. En bra grundregel är att tycka mindre och tolka desto mer. Det görs lättast om samtalet följer en viss ordning, som presenteras här bredvid.

Ni får också förslag på några frågor som kan sätta igång samtalet, men försök att vara öppen och fånga upp det som intresserat och engagerat eleverna mest.

Läs gärna mer om samtalsmetoden Prata scenkonst på www.regionteatervast.se/laerarrum/prata-scenkonst

BESKRIV

Börja samtalet i det konkreta genom att bara benämna det ni faktiskt såg och hörde. Det är ett bra sätt att minnas föreställningen tillsammans, särskilt om det har gått en tid sedan ni såg den. Hur såg rummet ut? Vilka saker fanns där? Hur många personer fanns i rummet? Hur såg de ut? Uppmärksamma till exempel likheter och skillnader mellan karaktärerna, deras kostymer, rörelsemönster och om något förändrades under föreställningens gång. Vad hörde ni för ljud eller musik? De små detaljerna kan ibland vara det mest intressanta. Det är inte viktigt vad som är rätt eller fel utan vad var och en upplevde.

TOLKA

Som nästa steg funderar ni över varför något var på ett visst sätt. Vart utspelade sig pjäsen? Förändrades det? Vad tänkte ni om färgerna i rummet? Vilka var det på scen? Vad tror ni att föreställningen ville säga till publiken? Försök fånga upp så många olika tolkningar som möjligt, det ger en både bredare och djupare upplevelse.

REFLEKTERA

Slutligen kan samtalet komma in på större frågor där det finns plats för lite friare associationer och mer personliga reflektioner. Här finns det verkligen inget rätt eller fel. Vilken känsla gav föreställningen er? Fick den er att tänka på något i samhället eller från era egna erfarenheter? Var och en bestämmer själv vad den vill dela med sig till andra.

hanhonhenhin2020h laerarmaterial webb03

Fördjupning

1. Queer – Vad menas med ”Han Hon Hen Hin”?

Vilka får var med, och hur?

Många kan inte leva som de vill, de känner sig instängda inom ramen för var gränserna om identitet dras. Den som vill gå en annan väg än normen tvingas ständigt förklara sig och känna sig som en avvikare.

Queer var från början ett engelskt ord med betydelsen udda eller konstig. Queer kan betyda flera olika saker men är i grunden ett ifrågasättande av heteronormen. Queer är önskan att inkludera alla kön och sexualiteter eller att inte behöva identifiera/definiera sig. Individen ska själv kunna välja identitet, hur han eller hon vill uppfattas som individ och inte utifrån på förhand uppgjorda gruppidentiteter. Hur man ser på queer och på sig själv är upp till var och en.

Det handlar också om att vara sig själv och inte känna att man måste passa in i samhälleliga normer, lådor eller etiketter. Queer är en flytande term som visar att identiteterna är helt enkelt komplexa.

2. Rebeller

Historien är fylld av människor som har stått upp mot normer och lagar. Rebeller har genom sina övertygelser tagit och tar ställning. Världen och samhället kan vända sig mot dom, deras vänner kan överge dom, till och med deras familj kan ta avstånd, ändå står dom rakryggade inför motstånd och kan göra otroliga saker. Motstånd kan ske i grupp, eller på individuell nivå. De kan vara fredliga eller våldsamma, ske i hemmet, vid köksbordet eller ute på gatan i offentligheten.

”Vad är en rebell – en person som säger nej”
– Albert Camus

Låt eleverna prata två och två:

Vad är en rebell för dig?
Finns det någon rebell som lever idag som du känner till?

När är det bra att säga nej? När är det inte bra att säga nej?
Finns det rebeller som du håller med? Eller som du inte håller med?

Leta upp rebeller som har funnits och finns idag och skriv in dem på en tidslinje.
Finns det några likheter bland de rebeller som ni hittar?
Använder de samma metoder? Har dessa förändrats över tid?
Finns det olika sätt att slåss?

Tror du att det är lätt eller svårt att vara troende?
Tror du att det kommer att bli lättare eller svårare att vara sig själv i framtiden?

hanhonhenhin2020h laerarmaterial webb05

Övningar

Det är bra om den som leder ett samtal eller en övning kring föreställningen inte värderar elevernas tankar, utan öppet låter dem bolla tankarna emellan sig. På så vis ges utrymme för alla i gruppen att ta plats, oavsett bakgrund eller normtillhörighet.

1. Olika

Hur kan en göra när en inte håller med? Brainstorma i helgrupp och försök hitta på så många olika sätt som möjligt! Skriv en lista på tavlan på eller stort papper. Fundera sedan i smågrupper vad som kan hända när ni använder de olika metoderna.

Finns något sätt som är farligt, olaglig eller otrevligt? Finns det sätt som kan få andra att förstå varför du inte håller med? Finns det sätt som gör att andra börjar tänka som du?

Om ni vill kan ni fortsätta övningen genom att dela in er i grupper om tre. Två av personerna får varsin åsikt (t ex vill ha en blå eller gul soffa). Den tredje tittar på när de diskuterar, och sedan pratar ni om vad som hände i diskussionen. Byt roller. Var noga med att det inte är meningen att värdera varandra, utan bara fundera över vad som kan hända när vi har olika åsikter.

Grupperna kan sedan frivilligt dela med sig av sina tankar i helgrupp.

2. En berättelse

Kanske har du hört någon berättelse som du önskar vore sann? Hämta inspiration från den eller hitta på precis som du vill. Skriv eller rita en serie.

Vem är huvudfigur i berättelsen? Hur är figuren? Har den något namn? Kan den ha känslor, vilka i så fall? Vad vill den (mål)? Har den någon hemlighet? Hur börjar berättelsen? Vem var figuren innan? Har det hänt något som gör att figuren är som den är? Finns det fler figurer med i berättelsen? Hur slutar det?

3. Skapelseberättelsen

Prata i smågrupper om ni kände igen skapelseberättelsen i föreställningen. Prata sedan om vilka andra berättelser ni hört om. Hur många olika skapelseberättelser kan det finnas? Exempelvis i religioner, myter, sagor, filmer, böcker. Vad tror ni att ni hört och vad kan ni ta reda på? Kanske via internet eller på biblioteket.

Dela in er i nya smågrupper. Prata om varför ni tror att det finns skapelseberättelser. Försök tillsammans hitta på en alldeles egen skapelseberättelse. Om ni vill kan ni sedan göra som en liten föreställning där ni visar er berättelse för resten av klassen.

Eller så kan ni välja att visa tre till fem stillastående bilder som ett levande bildspel. Ni ber publiken att blunda, och ställer upp er i den första bilden. När ni är klara säger ni eller läraren ”Titta!” till publiken. Efter en kort stund sägs ”Blunda!” igen och ni ställer om till nästa bild osv. När ni är klara kan ni välja om ni först vill höra publikens tankar kring hur de tolkade era bilder, eller om ni direkt vill berätta vad ni tänkte.

4. En teatertidning

För att bearbeta själva teaterupplevelsen kan ni göra en veckotidning baserad på bilder från föreställningen.

Vilka av bilderna från vår hemsida vill ni använda? Saknar ni bilder så kan ni ta egna foton eller rita/måla. Ni kan också leta upp helt andra bilder som uttrycker det ni söker. Det kan vara en känsla, något som hände eller hur ni uppfattade en karaktär. Skriv bildtexter!

Skriv sedan artiklar utifrån föreställningen. Skriv påhittade intervjuer med karaktärerna eller någon ni minns att de pratade om. Kanske vill ni ha ett kändisreportage från en påhittad festlighet, där karaktärerna är VIP-personer?
Kanske ett spännande reportage om något som faktiskt hände i föreställningen?

Skriv rubriker och välj vad som ska finnas på framsidan.

Sätt ihop allt till en tidning!

hanhonhenhin2020h laerarmaterial webb04

Till sist...

…vill vi tacka dig, både för att du såg föreställningen Han Hon Hen Hin med din klass och för att du har tagit dig tid att läsa detta lärarmaterial.

Vår förhoppning är att scenkonsten inte enbart stannar på scenen, utan att den kan ta plats i olika skolämnen och fungera som en väg in i nya frågeställningar och tankar. Om du eller klassen har funderingar som ni vill dela med er av så vill vi gärna höra dem! 

Eller har du frågor som rör efterarbetet och vill bolla pedagogiska tankar? Ta gärna kontakt med Regionteater Västs dramapedagog Helena Wilén.

Om du läser detta före föreställningen och har barn med speciella behov, så är du välkommen att kontakta oss för kommunikation kring detta. Här hittar du mer info: www.regionteatervast.se/forestallningar/han-hon-hen-hin/lararinfo

hanhonhenhin2020h laerarmaterial webb06

Programblad

TEXT Melody Parker
PÅ SCEN Andreas Ferrada Noli & Tove Wiréen
REGI Melody Parker
KOSTYMDESIGN & SCENOGRAFI Siri Areyuna Wilhelmsson
LJUS Anna Wemmert
MASK Maja Asp
MUSIK & LJUDDESIGN Tomas Elfstadius
REGIASSISTENT Yankho Kamwendo
REKVISITÖR Jessica Nyman
SKRÄDDARE Frida Ericsson
DRAMATURG Dimen Abdulla
DRAMAPEDAGOG Helena Wilén
TEKNIKER Fredrik Petersson, Johan Matinmikko & Jimmy Dahlkvist
TURNÈTEKNIKER Fredrik Petersson & Johan Matinmikko
FOTOGRAF Lina Ikse
KOMMUNIKATÖR Daniel Andersson
PRODUCENT & TURNÉSAMORDNARE Nina Olsson
TEKNISK SAMORDNARE Jonas Karlsson
KONSTNÄRLIG CHEF TEATER Lars Melin
VD & ANSVARIG UTGIVARE Susanna Dahlberg

TACK TILL
Referensgruppen från Äsperöds fritids år 3-5
Vår provpublik: Dalaberg år 3, Fridaskolan år 5 & Sommarhemmet år 3
Petter Spjut, Uppsala Universitet

MUSIK I FÖRESTÄLLNINGEN
”Thunderstruck” AC/DC
”Reborn” Colin Stetson (Filmmusik från ’Hereditary’ av Ari Aster)
”I wish I knew how it would feel to be free” Nina Simone
”The Lamb” William Blake, tonsatt av John Tavener och framfört av Tenebrae Choir

Övrig personal hittas på vår hemsida

Lärarmaterialet innehåller grafik från Vecteezy

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig till våra utskick och håll dig uppdaterad om Regionteater Väst.

Tack för din anmälan

Vi använder kakor för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta besöka denna webbplats godkänner du vår integritetspolicy.

Tillåt inte
Tillåt kakor