Once Upon a Happily Ever After

...så levde de lyckliga i alla sina dagar, eller?

Redan från barndomen omges vi av sagor som lär oss vad som gör oss lyckliga. Berättelser som lär oss om vad vi vill uppnå. Vad meningen med livet är. Hur vår drömprins ser ut. Hur vi förväntar oss att vår perfekta framtid skall bli. Oftast ifrågasätter vi inte denna bild. Vi sväljer det vi matas med och tror att det vi har framför oss, likt dessa historier, har "ett lyckligt slut".

Som barn, presenteras livet som något ofarligt, friktionsfritt och tveklöst ganska olikt den intensiva och dynamiska bergochdalbana, som vi senare hamnar i. Vi tror på klichéartade påståenden som att "kärleken varar för alltid" och "tills döden skiljer oss åt".

"Once upon a happily ever after" zoomar in en relation och fokuserar på individen. Hur mycket kan en individ göra avkall på från sitt ego, när man väl upptäcker sina verkliga behov? Hur mycket är man villig att sträcka sig i kompromissandet, som behövs för att upprätthålla en relation efter att den känslomässiga bergochdalbanan har lagt sig? När den suddiga visionen av vem man verkligen är och vad man vill, blir klarare?

Kan vi någonsin identifiera våra behov och frambringa motsatsen till vad vi förväntas vilja? Motsatsen till ledstjärnan i livet, utifrån den perfekta bild som vi i tidig ålder exponerades för i sagorna? Vad krävs av oss för att släppa dessa irrelevanta och undermedvetna begränsningar vi fick som barn och fronta verkligheten som väntar oss, när vi utforskar vår egen verklighet? Och som inte alltid är "det var en gång ett lyckligt slut".

ilDance består av Lee Brummer och Israel Aloni, dansare och koreografer från Israel med basi Göteborg. Aloni började i Göteborgsoperans Danskompani 2002 och har vid sidan av sin danskarriär hunnit med att både undervisa och koreografera. Brummer har undervisat och koreograferat såväl internationellt som nationellt, här i Sverige bland annat på Balettakademien. Startskottet för ilDance gick i mars 2012, då de gick upp till sin första premiär. Duon brinner för att arbeta med unga och är mycket glada åt att få sätta upp ”Once upon a happily ever after” med dansare från Regionteater Väst.

INFORMATION & BOKNING
Cathrine Ericson, 033-120 348
cathrine.ericson@regionteatervast.se

Produktion