Teater – Uddevalla

Varje år producerar Regionteater Väst 4–6 teaterföreställningar för barn och unga. Vi turnerar mest, men ibland spelar vi även i våra teaterlokaler. I Uddevalla finns ett teaterhus fullt av verkstäder, kontor och två scener. Det är där vi repeterar våra teaterföreställningar.

Under framtagandet av föreställningarna träffar vi ofta barn ur målgruppen. Det är viktigt för att scenkonsten ska kännas relevant. Det är också utvecklande för oss som jobbar på teatern, att förstå vad som händer i skolor i Västra Götaland, och i unga människors liv. Vi gör även samproduktioner med vår dansensemble där dansare och skådespelare får stå på scen tillsammans

Vi har en fast skådespelarensemble och ytterligare några som kommer på kortare kontrakt varje år. Alla har vår unga målgrupp i fokus och arbetar ständigt med att utveckla och hitta nya utmanande vägar för scenkonsten.

Konstnärlig chef för teater är Nadja Hjorton.

Visa skådespelarensemble

Konstnärlig chef teater

Nadja Hjorton tillträdde som konstnärlig chef teater för Regionteater Väst under våren 2021. Nadja Hjorton är regissör, koreograf och dansare som i över 15 år rört sig mellan det fria scenkonstlivet och institutioner.

Hon har visat sina verk runt om i Sverige, bland annat på Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen, Riksteatern och Göteborgs Stadsteater, men även internationellt i länder som Österrike, England, Island, Norge, Belgien, USA och Finland. Nadja är utbildad koreograf vid Stockholms konstnärliga högskola och en av initiativtagarna till ÖFA-kollektivet.

–"Jag har under mina yrkesverksamma år utvecklat ett stort kontaktnät såväl nationellt som internationellt, både på scenkonstinstitutioner och i det fria scenkonstlivet. Det har gett mig inblick i många olika typer av konstnärliga processer och konstnärskap och gett mig stor tillit till processen och det konstnärliga samtalet. Jag är också skolad i en sorts kollektivistisk anda och många av mina metoder och praktiker grundar sig i det. Jag inspireras av modiga människor som vågar skapa konst under osäkra förhållanden och tror att det är viktigt att vara ödmjuk och inte ta något för givet speciellt i osäkra tider som dessa. Sen tror jag också att det kan vara användbart att jag har erfarenhet av alla delar i ett scenkonstbygget – allt ifrån att lägga dansmatta till att stå på scen, skriva manus eller jobba med publikarbete."

Nadja Hjorton är intresserad av att tänka scenkonst i olika sammanhang och i olika format som kan utmana normer och föreställningar om vad scenkonst är och kan vara.

–"Jag vill att scenkonst ska vara en demokratiskt röst som rymmer och tillåter komplicerade tankeassociationer, vindlande berättelser och visuella äventyr. Regionteater Väst har med sina unika kommunavtal otroliga möjligheter att göra sådan scenkonst och nå ut till väldigt många barn i regionen. Med det kommer såklart ett ansvar. Jag vill att Regionteater Väst ska fortsätta skapa modig scenkonst och att vi ska fundera vidare på hur vi speglar de barn och ungdomar vi möter runt om i regionen. Att få syn på vilka perspektiv som lyfts idag och vilka som saknas och göra något åt det som saknas. Jag ser fram emot lokala och internationella samarbeten och inspireras själv av konstnärligt utmanande projekt där barn och unga är delaktiga genom hela processen."

Susanna Dahlberg, VD på Regionteater Väst, i samband med rekryteringen:

–"Jag är mycket nöjd med rekryteringen av Nadja Hjorton till Regionteater Väst! Hjortons kommunikativa sätt, driv och energi tillsammans med hennes konstnärliga praktik, samhällsengagemang och pedagogisk kompetens ger det ledarskap jag önskar för teatern. Med rekryteringen av Nadja Hjorton har vi två tydliga konstnärliga chefer inom bolaget, Monica Milocco är sedan 2017 konstnärlig chef dans. Tillsammans driver de utvecklingen av scenkonsten för barn och unga, Regionteater Västs konstnärliga profil liksom förankringen i regionen och hos den unga publiken."

Nadja Hjorton efterträder Lars Melin som var konstnärlig ledare teater sedan 2016.

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig till våra utskick och håll dig uppdaterad om Regionteater Väst.

Tack för din anmälan

Vi använder kakor för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta besöka denna webbplats godkänner du vår integritetspolicy.

Tillåt inte
Tillåt kakor