Målgrupp
Av, med och för barn och unga
Tema
Identitet, identifikation, sökande

Hösten 2020 repriserade Regionteater Väst föreställningen Med andra ord – en dansföreställning för låg- och mellanstadiet koreograferad av den svenska koreografen Helena Franzén. Temat i föreställningen är identitet och är en föreställning som utgår ifrån dansen, individen och gruppen.

Som en fördjupning av föreställningen, arbetet och tankarna kring identitet så bestämde vi att under våren 2020 göra en dansfilm om bland annat hur man ser och upplever en annan person – ”den andre”. Ett samarbete mellan filmaren Håkan Jelk, vår repetitör/pedagog Ulrika Liljedahl och klass 5B Sparsörskolan i Borås.

I processen har Ulrika och Håkan arbetat utifrån barnen – deras rörelser och tankar om identitet. Arbetet har skett både på barnens skola, utomhus och på Regionteater Väst. På grund av Covid-19 och den situation som blev under våren 2020 fick arbetet med filmen till viss del planeras om.

Håkan Jelk är filmare och fotograf från Stockholm som arbetar med inriktning på modern dans och har ett stort intresse för kroppen i rörelse. När han inte jobbar med filmen Med dina ord så arbetar han med många olika projekt, ofta i samarbete med koreografen och dansaren Helena Franzén.

Ulrika Liljedahl står för koreografin i filmen, i samarbete med barnen och dansarna. Hon är repetitör och pedagog på Regionteater Väst och driver även Dans för personer med Parkinson.

- - -

Om processen

Tankar kring workshops och filmprocessen

Genom samtal och övningar lät vi barnen i årskurs 5B på Sparsörskolan använda sin inlevelseförmåga och fantasi för att iaktta och reflektera över hur “den andre” tänker, upplever och känner i olika situationer. Formen för detta kan vi kalla för workshops som var både inriktade på samtal med barnen och fysiska situationer, där kropp och rörelse användes som metod att gestalta situationer som barnen fick reflektera över.

Vi konstruerade och presenterade olika situationer för barnen där de fick använda sin fantasi och reflektera hur “den andre” kunde tänkas uppleva situationen. Situationer där man känner sig trygg och situationer när man känner sig osäker. Även frågor som handlar om vem “den andre” är har vi pratat om och reflekterat kring.

Delaktigheten från barnen var viktig i processen och att deras tankar, rörelser och funderingar fick vara en del av skapandet av filmen. Därför skapade vi även möjlighet för barnen att även vara delaktiga i andra delar av filmen som till exempel kostym och ljus.

Om ni har frågor angående processen, filmen och/eller skulle vilja vara med i en liknande process så får ni gärna kontakta: Ulrika Liljedahl, ulrika.liljedahl@regionteatervast.se

Föreställningsbilder

Högupplösta föreställningsbilder hittar du här