Alla katter, alla tromber, alla skogar, alla bomber

Ett hörlursverk om universum, dig själv och hur allt hänger samman

Du befinner dig i ett rum någonstans i västra Sverige. Du är troligtvis en människa, förmodligen född någon gång mellan 2003 och 2007. Antagligen mellan 105 och 214 cm lång och din kropp består troligen av ca 70% vatten. Du har fem sinnen och beroende på din ålder och dina gener är de mer eller mindre skarpa.

I hörlursverket Alla katter, alla tromber, alla skogar, alla bomber guidas besökarna genom en rumslig, kroppslig och metafysisk undersökning av den egna kroppen och denna kropps relation till omgivande enheter av materia. Med hjälp av hörlursinstruktioner närmar sig deltagarna varje nytt objekt på samma uppriktiga sätt oavsett om det är en dörrkarm, häftstift, skådespelare eller klasskamrat. Ett utforskande som leker med den moderna uppfattningen som säger att vi är separerade från vår omgivning.

Undersökandet startar i den egna kroppen, fortsätter vidare till tingen i rummet och övergår till relationen med en annan människa. En konstellation som växer till en mindre grupp och slutligen skapar en gemensam koreografi av 30 kroppar där fysiken möter relationen och modet.

Klipp ur föreställningen

Produktion

REGI & KONCEPT Josefina Björk MANUS Dimen Abdulla & Josefina Björk SCENOGRAFI & KOSTYM Heidi Saikkonen KOMPOSITION & LJUDDESIGN Patsy Lassbo

Ensemble

Högupplösta föreställningsbilder hittar du här

Sagt om föreställningen

"'Alla katter, alla tromber, alla skogar, alla bomber' är något annat än en 'vanlig' teaterpjäs. Det är ett hörlursverk om hur allt hänger samman. Ja, alltså precis allt - jag med min kropp, mobilen jag håller i min hand, häftstiftet jag sätter fast affischen med och träden jag viskar till i skogen. Jag var inte beredd på det här när jag klev in på Regionteater Väst. Jag var inte beredd på att bli ett med föreställningen och absolut inte beredd på att bli ett med hela universum."
/.../
"Vi tvingas bli modigare, våra 'hörn' tas ifrån oss och vi måste möta varandra. Hur fungerar vi ihop i grupp? Hur påverkar vi materian som ligger framför oss? Vi är med i ett existentiell utforskande där tanken är att utmana idén om att vi är separerade från vår omgivning."
/.../
"När jag kliver ur rummet har jag samma känsla som efter ett yogapass. Den meditativa känslan stannar länge i kroppen."

- Bohusläningen