Cash Money Flow tar avstamp i barns tankar om pengar. Genom lekar och tillskruvade situationer och karaktärer undersöker skådespelarna ägande, värde och rättvisa tillsammans med sin publik.
Förställningen funderar över pengars faktiska inverkan i människors liv och kring det absurda i att kanske ingen egentligen kan förklara hur ekonomi fungerar. I en musikalisk och dansant värld rör sig Cash Money Flow mellan det väldigt stora och det otroligt nära. Här kopplas stora ekonomiska system som styr världsekonomin ihop med veckopengar, swish och spargrisar. Hur ser egentligen fördelning av pengar ut i Sverige och världen och vad ger det oss för olika förutsättningar för att agera i den?
Regisserar gör Nadja Hjorton, konstnärlig chef teater på Regionteater Väst. Nadja har i över 15 år rört sig mellan det fria scenkonstlivet och institutioner och bland annat verkat på Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen, Riksteatern och Göteborgs Stadsteater, men även internationellt i länder som England, Belgien och USA.
För scenografi/kostym och ljus står Chrisander Brun. Brun har gjort scenografi och ljus till ett stort antal dans- och teaterföreställningar som visats på scener som Kungliga Dramaten, Cullberg och Kungliga Operan. Många verk har också presenterats vid flera internationella scenkonstfestivaler i Europa.
Foad Arbabi är kompositör och musikproducent verksam framförallt inom scenkonst och klubbliv. Hans musik rör sig fritt mellan vitt skilda genres och har spelats på bland annat Dramaten, Galeasen, Unga Klara, och även internationellt i Sydafrika, Turkiet, USA mm.
Produktion
TEXT Manda Stenström, Nadja Hjorton, Ellen Lion Siöö, Nawar Hermez & Rebecca Hayman REGI Nadja Hjorton SCENOGRAFI & KOSTYM Chrisander Brun KOMPOSITÖR Foad Arbabi LJUS Chrisander Brun MASK Nadja Hjorton, Chrisander Brun & Daniel Åkerström-Steen
Ensemble
Bilder
Högupplösta föreställningsbilder hittar du här
Sagt om föreställningen
- Alba.nu“Skådespelarna rör sig med musikens hjälp och med vig energi runt på den lilla scenen i snabba ryck och med konstant och intensiv publikkontakt. På olika sätt, bildligt eller muntligt, illustrerar de pengars tillika människors värde”
/…/
"Den stora vinsten för publiken är ändå ett strålande skådespeleri och något av det allvarliga i budskapet kan nog också ha satt spår. ”