Det råder festlig stämning hos asagudarna i Valhall. Mjödet flödar och upptågen avlöser som vanligt varandra, tills Odens korpar plötsligt kommer med en besynnerlig nyhet. De har sett himlen öppna sig, och ut ur himlen föll en kvinna som lät ohyggligt arg, och sedan lyfte tyngre stenar än Tor någonsin lyft. Vad i hela friden är det frågan om? De undersöker saken och möter en rasande tjej som undrar var i helskotta hon hamnat, och som påstår sig vara gudinna över krig, kärlek och fertilitet. Men det kan hon ju inte vara, för det är ju Freja. För det kan väl inte finnas fler? Eller?
Gudarna är en pjäs om mötet mellan den mesopotamiska gudinnan Ishtar och asarna från nordisk mytologi; en råbarkad, existentiell actionföreställning som tar avstamp i de många likheter som finns mellan olika kulturers gamla myter och sagor.
Manda Stenström är dramatiker och dramaturg. Hon har på senare år skrivit pjäser för bland annat Ung Scen Öst, Estrad Norr, Folkteatern i Göteborg och Norrbottensteatern. Sedan hösten 2021 har hon en dramaturgtjänst på Regionteater Väst.
Adel Darwish är dramatiker, skådespelare och regissör utbildad vid Högskolan för scen och musik i Göteborg. Han arbetar för närvarande som skådespelare på Dramaten efter fyra år på Backa Teater, för vilka han också skrivit pjäsen Hierarchy of needs.
Produktion
AV Manda Stenström & Adel Darwish REGI Adel Darwish DRAMATURG Manda Stenström SCENOGRAFI Karla Hübbe (Praktikant från scenografutbildningen vid Stockholms Konstnärliga Högskola) KOSTYMDESIGN Maja Gunn MASKDESIGN Malin Bodin LJUS Max Mitle MUSIK Felix Björklund
Ensemble
RÖSTER Fabiola Cruz & Adel Darwish
Leen Hashisho är praktikant från skådespelarutbildningen vid Luleå Tekniska Högskola.
Bilder
Högupplösta föreställningsbilder hittar du här
Sagt om föreställningen
- Göteborgs-Posten"Maja Gunns kostym lyckas vara både enhetlig och fånga de fyra gudarnas individualitet."
/.../
"Manda Stenströms och Adel Darwishs manus berör ett antal frågor som borde vara aktuella för en ung publik: invandring, ilskeutbrott, vänskap, hemhörighet och avundsjuka. Att konflikterna placeras i det avlägsna Asgård ger föreställningen en lättsam lekfullhet."