En stuga. Två bröder och en syster som inte kände till varandra träffas första gången. Lite renoveringsiver på det med klassisk svensk snickarglädje. Men vem hör egentligen mest hemma i stugan?
På ren svenska är en föreställning som undersöker vad det är att vara svensk. Hur skapas en nationell tillhörighet? Hur blir man svensk? Och vem får vara med i den gemenskapen?
Regissör för föreställningen är Lars Melin, tidigare konstnärlig chef på Regionteater Väst. Lars har bland annat regisserat hyllade föreställningarna Oroarna och På väg för teatern och har även haft regiuppdrag på Backa teater, Riksteatern och Uppsala Stadsteater, för att nämna några.
För scenografi- och kostymidé står Peter Johansson, en av landets intressantaste samtidskonstnärer med en rad uppmärksammade nationella och internationella utställningar och konstprojekt. Detta är första gången som Peter jobbar med scenografi- och kostymdesign för en teaterproduktion.
Produktion
AV Lars Melin, Iskra Kostic, Peter Lorentzon, Jan Coster, America Vera-Zavala REGI Lars Melin SCENOGRAFI & KOSTYM Peter Johansson LJUS Anna Wemmert DRAMATURG America Vera-Zavala
Ensemble
Bilder
Högupplösta föreställningsbilder hittar du här
Sagt om föreställningen
- ETC"Helknäppt och alldeles underbart"
/.../
"Skruvat och skarpt, med en så total närvaro att en enda blick från någon av skådespelarna får publiken att hålla andan i förväntan. Det är ett lysande exempel på hur koncentrerad och egensinnig scenkonst för barn och unga kan vara – vilken present det är att få ta del av den"
- Magasin Opulens"En ungdomspjäs som väcker starka känslor"
/.../
"Sällan har jag blivit så upprörd av en föreställning. Den har fått in en fullträff genom att få med allt som jag tycker är obehagligt. Jag har sett Regionteater Väst otaliga gånger och såklart har det varit upprörande föreställningar förut, men då med en mer bisarr inriktning"
- BIBU:s jury 2022"Underhållande men inte undanhållande. Med frejdigt humör tar ensemblen oss rakt in i hjärtat av "svenskheten" och Sverige. Landet där vi äter fläsk och pratar svenska, tycker åtminstone de två bröderna... Den gemytliga stämningen kryddas av mikroaggressioner och försåtliga påminnelser om hur man egentligen gör just här, som till sist får skrattet att fastna i halsen."
- Bohusläningen"Föreställningen är sorgligt lik vår samtid, men viktigare än någonsin"
/.../
"Skildrar ett livsviktigt ämne med en stor skopa humor, men också med ett djupt allvar. Det här är en föreställning alla borde se"
- Göteborgs-Posten"Ana, väl gestaltad av Iskra Kostic" /.../ "Jan Coster och Peter Lorenzon är ett radarpar med osviklig publikkontakt. Därför kan de utmana ungdomarna och röra sig ledigt mellan föreställningens olika delar och spelstilar. Från glättig inställsamhet till tydliga hot. Mitt i bryter en lek med tv-programmet 'På spåret' in. Den djupnar i allvar och naglar fast orterna Kode och Trollhättan. Platser för rasistiska dåd."
/.../
"Regissören Lars Melin kastar oss djärvt oss runt i en blandning av tydliga och försåtliga uttryck. Klasserna får mycket att prata om."
- Alba.nu"Verk av konstnären Peter Johansson ger sig lätt till känna genom det sätt de med humor attackerar fördomar och självgodhet. Stundom har hans verk kunnat framstå som rena scenografierna. Men Regionteater Väst är den första teater som fått honom att göra scenografi direkt för teater. Så gäller det också hans favorittema, att med narrens blick driva med svenskhet och nationalism. Den lilla anspråkslösa stugan på scenen kläs allt mer i dekorationer i kurbitstraditon och får till slut också en grind för att markera tillhörighet och utanförskap."
/.../
"Den käcka stämningen mellan två bröder, spelade med osviklig publikkontakt av Jan Coster och Peter Lorentzon, och halvsystern Ana (Iskra Kostic) blir långsamt och smygande allt mer hotfull och intolerant, till exempel när det gäller att markera beteende."