Dans – Borås

Regionteater Väst är en unik scenkonstinstitution och arbetsplats som producerar både dans och teater för barn och unga. Genom åren har vi på danssidan samarbetat med samtida koreografer som bland andra Helena Franzén, Martin Forsberg och Örjan Andersson. Nya föreställningar och kreationer som både utmanar och utvecklar dansarna och ger publiken en föreställningar av hög kvalité. I Borås finns vårt produktionshus med verkstäder, kontor och en scen. Det är där vi repeterar dansföreställningar.

Kunskaperna och erfarenheterna av att i över 20 år ha arbetat med scenkonst för barn och unga gör vår verksamhet unik. Detta visar sig inte bara i föreställningarna och den nära kontakten med den unga publiken utan också i processerna med föreställningarna – arbetet med referensgrupper, provpublik, samtalen och att se hur vi på olika sätt kan arbeta med barns och ungas perspektiv. Workshops och samtal med barn och unga är en del av dansarnas arbete.

Vi gör även samproduktioner med vår teaterensemble där dansare och skådespelare får stå på scen tillsammans. Dansarna har kontinuerligt utbildning och workshops med bland annat teaterlärare och besöks kontinuerligt av nationella och internationella välkända danspedagoger.

Genom sitt arbete är Regionteater Väst en del av den utveckling av den moderna dansen som hela tiden sker och gör ett viktigt arbete genom att arbeta med, av och för barn och unga.

Visa dansensemble

Konstnärlig chef dans

Monika Milocco tillträdde som konstnärlig chef dans på Regionteater Väst i Borås i januari 2017. Monika är dansare och koreograf, och har pedagogutbildning från Dans- och Cirkushögskolan samt utbildning i ledarskap från Umeå universitet.

Hon kommer närmast från GöteborgsOperan där hon arbetat som ansvarig för Skapa Dans, en avdelning riktad mot den unga publiken och delaktighetsprojekt. Monika har också arbetat som adjunkt på Högskolan för Scen och Musik i Göteborg.

–"Det här är mitt drömjobb! Regionteater Väst är en unik institution, det finns ingen annan motsvarighet i Sverige, eller Europa. Jag brinner för den unga publiken och ser mycket fram emot att fortsätta utveckla den moderna dansen i relation till målgruppen."

"–På Regionteater Väst upplever jag en god arbetsmiljö och en väldigt fin stämning. Varje gång jag har varit där har jag blivit så väl bemött. Där finns en otrolig potential, nyfikenhet och nyskapande. Med hjälp av det spännande uppdraget teatern har finns dessutom en plattform för att undersöka vad scenkonst för barn och unga är och kan vara. Jag ser också vilka stora samarbetsmöjligheter det finns för teatern gentemot andra institutioner och konstnärer. Det vill jag ta vara på!"

Susanna Dahlberg, VD, i samband med rekryteringen:

–"Jag är mycket glad och förväntansfull inför att Monika Milocco ska ta över det konstnärliga ledarskapet för dansen på Regionteater Väst. Milocco har bred kunskap i samtida dans och ett stort kontaktnät. Hon har också lång erfarenhet av konst för barn och unga, pedagogisk kompetens och förankring i Västra Götaland såväl som nationellt och internationellt.

Vi är ju en turnerande scenkonstinstitution och jag påminner mig ofta om det fina och djupt demokratiska i vårt uppdrag, att vi får lov att möta vår publik på deras hemmaplan. Konsten och kulturen är platser där vi kan möta varandra och oss själva, både rent fysiskt och genom innehållet. Genom att känna igen sig och få bekräftelse kan vi växa som människor. Lusten att själv berätta och uttrycka sig stimuleras. Det stärker yttrandefriheten och demokratin. Jag vet att Monica vill och kan bidra i det arbetet!"

Det var 43 sökande till tjänsten, varav drygt hälften verksamma utanför Sverige. I ett internationellt perspektiv märks det tydligt hur unik dansverksamheten på Regionteater Väst är, en institution helt ägnad åt scenkonst för unga.

Monika Milocco efterträder Camilla Ekelöf som var konstnärlig ledare dans sedan 2009.

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig till våra utskick och håll dig uppdaterad om Regionteater Väst.

Tack för din anmälan

Vi använder kakor för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta besöka denna webbplats godkänner du vår integritetspolicy.

Tillåt inte
Tillåt kakor